14 Kasım 2014 Cuma

Doğum öncesi eğitim kursları ve emzirme

İlk kez bebeği olacak birisi için her şey zor. Doğumdan önce çok da takmıyordum. Herkes yapıyor ben de nasılsa bir şekilde öğrenir, yaparım dedim. Ama yine de özel bir hastanede verilen doğum öncesi hazırlık kurslarından bir tanesine katıldım. Ancak, son derece göstermelikti. Ben özellikle bebeği nasıl banyo edeceğimi ve emzireceğimi gösteren ve boğazına bir şey kaçarsa nasıl çıkaracağım gibi basit ilk yardım tekniklerini de içeren bir eğitim almayı umuyordum, ama hayal kırıklığı yaşadım. Tam dostlar alışverişte görsün misali idi. İlk yardımdan hiç bahsedilmedi. Bebek yıkamayı ise son derece göstermelik yaptılar. Emzirme tekniklerini de slayt üzerinden şöyle bir gösterip geçtiler.

Bir arkadaşım Kadıköy Belediyesince verilen böyle bir kursa katılmıştı. Son derece memnun kalmıştı. Ben de İnternet'ten araştırarak ilk yardım tekniklerine baktım. Evde de bir ilk yardım kitabı bulunduruyorum.

Bu arada, çocuğunuzun boğazına bir şey kaçarsa, nefes alabiliyor ve öksürebiliyorsa müdahale edilmemesi gerekiyormuş. Çocuk öksürerek yabancı cismi çıkarabilirmiş. Ama o cismi almak için elinizle müdahale ettiğinizde, paniklediğinizde daha kötü sonuçlar olabilirmiş.

Bence en güzeli çevrenizde küçük bebeği olanlar varsa, doğumdan önce onlara bir ziyaret gerçekleştirmeniz ve merak ettiklerinizi detaylıca sormanız. Ben emzirme konusunda epeyce bir zorluk yaşadım. Doğumdan sonra hastanede hemşireler nasıl emzireceğini öğretiyorlar denilmişti. Sağolsun hemşireler çok yardımcıydılar. Ancak, hemşirelere nasıl emzirileceğini soruyordum, onlar da memenin üstünden çimdikler gibi tutup bebeğin ağzına yerleştiriyorlardı. Ben de öyle yapmaya çalışıyordum, ama olmuyordu. Hastaneden çıkıp eve gelirken ben nasıl emzireceğim diye endişelenip duruyordum. Sonradan öğrendiğime göre eşim de aynı endişeyi taşıyormuş. Eve gidip bir şekilde bebeğe memeyi tutturunca rahat bir nefes almıştık. Sonra bir akrabamız gelip, nasıl emzireceğimi gösterdi de biraz rahatladım. Ama tam ve doğru bir şekilde bebeği tutup emzirmeyi ancak bir ayın sonunda öğrenebildim. Bu nedenle de doğru tutamadığım ve bileğime yüklendiğim için 1 yıl bilek ağrısı çektim.

Bebeğin kafası tam olarak dirseğinizin üzerine gelmeli ve bebeğin başı yüksekte kalacak şekilde biraz eğimli tutmalısınız. Diğer elinizin işaret ve orta parmakları ile meme ucunu siyah bölgenin biraz gerisinden sıktırıp bebeğin ağzına vermeniz gerekiyor. Bir diğer teknik de diğer elinizin 4 parmağı ve başparmağınız ile C harfi görüntüsünü oluşturacak şekilde memeyi tutmak. Ama ben ilk teknik ile rahat ettim. Emzirirken bebeğinizin burnunun kapanmamasına dikkat edin. Bebekler emerken doğal olarak burunlarından nefes alırlar ve başlarını hareket ettiremediklerinden kendilerini kurtaramazlar. Bir de ilk zamanlar emmesini sağlamak için bir parmağınızla alt çenesini hafifçe ittirmeniz de gerekiyor.

Kız bebeklerin, normal doğum ile doğan bebeklerin veya kilosu 3 kg'ın üzerinde olan bebeklerin emme konusunda daha az problem yaşadığı söyleniyor. Oğlum hem 3,5 hafta erken hem de 2.740 gram doğduğu için ben epeyce bir problem yaşadım. Emme güdüsü çok gelişmemişti ve güçsüzdü. Hemen uykuya dalıyordu. Yeterince ememediği için yenidoğan sarılığını çok zor atlattık. Yenidoğan sarılığını ayrı bir blog konusu olarak işleyeceğim.

Ama ilk günler yanınızda size destek olacak tecrübeli birisinin olmasında çok büyük fayda var. Ben ilk bir ay, devamlı olarak tek başıma ben bebeğe nasıl bakacağım endişesi taşıyordum. Her şey için endişeleniyordum. Nasıl yatıracağım, nasıl gaz çıkaracağım, nasıl altını değiştireceğim, nasıl banyo yapacağım diye endişeleniyordum. Sonra her şeyi zamanla bir kez kendi başıma yapmaya başlayınca bu endişelerim geçti. Yeni doğum yapmış arkadaşlarınız varsa onlar çok yardımcı oluyorlar. Benim sağolsunlar yeni doğum yapmış iki yakın arkadaşım vardı, onları sık sık arıyordum. Artık İnternet'te de kendi tecrübelerini paylaşan epeyce anne var. O yüzden İnternet de çok yardımcı.

Görüşmek üzere...



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder