11 Aralık 2014 Perşembe

Bebeklerin D Vitaminleri BHA ve Etanol İçerebilir!

Dün yeni doğum yapmış bir arkadaşım arayıp oğlum için hangi D vitamini kullandığımı sordu, zira D vitaminlerinin bir kısmı BHA (Butillendirilmiş Hidroksi Anisol), bir kısmı da BHA içermese de Etanol içeriyor. Bu maddenin de kansorejen etkisi olduğu söyleniyor. Vitaminlerde çözücü olarak kullanılan etanol de bildiğimiz alkollü içkilerde kullanılan alkol. Ben de hazır soru gelmişken bu konuda yazayım dedim.

D vitamini kemiklerin büyümesi ve gelişmesi için gerekli kalsiyum ve fosforun ince bağırsaklarda emilimini sağlar. Bunun yanı sıra, vücudun bağışıklık sistemini güçlendirdiği biliniyor. Kanser hastalarına D vitamini takviyesi yapılıyor. En büyük kaynağı güneş ışınlarıdır. D vitaminine dair kapsamlı bilgileri gov.tr uzantılı olduğu için güvenilir olduğununu düşündüğüm bu bağlantıdan bulabilirsiniz.

Sağlık ocaklarında D vitamini için genellikle Devit-3 veriliyor. Yaygın olarak kullanılan bir diğer ürün de Monovit-D3. Her ikisi de BHA içeriyor.

Multi-tabs ACD Drops 30 ml Oral Damla
Multitabs ACD Damla

Multitabs ACD Damla

Oğlum 15 günlük olunca doktorumuzun tavsiyesi ile Multitabs ACD damla kullandım. Ambalaj açıldıktan sonra buzdolabında saklanmalı ve iki ay içerisinde tüketilmeli. Pfizer'in Multitabs ACD'ye ilişkin prospektüsüne bu bağlantıdan ulaşılabilir. A, C ve D vitaminlerinden başka sakkaroz (tatlandırıcı), E vitamini (antioksidan) ve etanol içeriyor. Vitasanol ACD damlanın sitesinde etanolün  (etil alkol) de bebeklerin gelişmekte olan beyin ve sinir sistemleri için zararlı olduğu  bilgisi veriliyor. Bildiğim kadarıyla meyvelerin de bir çoğunda doğal olarak alkol bulunuyor. Vitamin içinde çözücü olarak kullanılan doz zarar verici düzeyde olmasa gerek diye umuyorum. Ayrıca, Multitabs ACD damla Sağlık Bakanlığı'nın izni ile üretiliyor.

Vitasanol ACD Damla

Vitasanol ACD Damla
Bir de bebekler için Vitasanoldrops ACD damlası var. İçeriğinde BHA ve etanol yokmuş. Ancak, Vitasanol ACD damla, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın izni ile üretiliyor. Şimdilik Türkiye'deki en iyi alternatifler  Multitabs ACD ve Vitasanoldrops gibi görünüyor. Ama Sağlık Bakanlığı izni ile üretilen Multitabs ACD daha doğru bir tercih olabilir.

Carlson D3 Damla


Carlson Super Daily D3 Damla

Amerika'dan ilaç getirtenler de var. Carlson super daily D3 bunlardan birisi. İncelediğim kadarıyla içeriğinde şeker, mısır, buğday, gluten, renklendirici ve koruyucu kullanılmamış.






Ben D vitaminini ilk zaman bebeğin alışması ve buzdolabında saklandığımdan ılıklaştırmak için birkaç damla anne sütü ile karıştırıp verdim, bebek alıştıktan sonra anne sütsüz verdim.

Sağlık Bakanlığı Türkiye Farmakovijilans Merkezi (TÜFAM)

Yeri gelmişken Sağlık Bakanlığı Türkiye Farmakovijilans Merkezi (TÜFAM)'nden bahsetmekte yarar var. Reçeteli ve reçetesiz ilaçlar ile bazı besin desteği ürünlerden "tıbbi beslenme ürünleri" olarak kabul edilenler TÜFAM tarafından ambalajların üzerinde olan karekodlar aracılığıyla takip edilmektedir.  Bu bağlantıdan da eczaneden aldığınız ürüne dair bilgilere ulaşabilirsiniz.

Bir yaş sonrası multivitaminler

Bir yaşından sonra verdiğim multivitaminlerde de ambalajında açıldıktan sonra buzdolabında saklayın ibaresi olan vitaminleri tercih ettim. Yine doktorumun tavsiyesi ile bir yaşından sonra önce Minadex kullandım, ama oğlum tadını beğenmedi, sulandırdım yine içmedi. Ben de Vitagil'e başladım. Uzunca bir süre kullandım. Ancak, bir süre sonra pazarlayan firma değiştiğinden Vitasanol'u kullanmaya başladım.Şu anda Vitagil'i de Vitasanol'u da aynı firma pazarlıyor. Vitasanol'un içeriğine de bu bağlantıdan ulaşılabilir.

Öte yandan, bebeğinizi güneşe çıkarırken yaz aylarında güneş ışığının dik geldiği 10:00-17:00 saatleri arasını tercih etmeyin. Kol ve bacaklarının açık olması ve 10 dakikalık bir güneşlenme yeterli oluyor. Kış aylarında da güneş ışınları eğik olduğu için 11:00-13.00 saatleri arasında güneşe çıkarmak faydalı olacaktır.  Kimi kitaplarda Güneş ışınlarının zararlı etkileri nedeniyle ilk 6 ay güneşe çıkarmayın, gölgede dolaştırın deniliyor. Ama ben bu öneriyi biraz abartı buluyorum ve oğlumu bebekken de her gün güneşe çıkardım.

Demir takviyesi konusunu da bir başka blog konusu olarak yazacağım. Sağlıklı günler...


Not: Yazıyı yazalı epeyce bir zaman oldu. Geçen yaz Facebook'ta rastladığım bir yazı güneşlenme zamanı konusunda biraz kafamı karıştırdı. Yazıda güneş ışınlarının en dik geldiği zaman diliminde 20 dakika kadar güneşlenilmesi öneriliyordu. Söz konusu yazıyı bu bağlantıdan okuyabilirsiniz. 


2 yorum:

  1. Sİz hangisini kullanıyorsunuz.

    YanıtlaSil
  2. Bir yaşına kadar Multitabs ACD damla kullandım. Bir yaşından sonra da önce Vitagil kullandım, şimdilerde de Vitasanol kullanıyorum. Şu an 3 yaşında Nisan ve Mayıs aylarında peşpeşe çok hastalandı. Bağışıklık gelişimi için sambucol kullanmaya başladım.

    YanıtlaSil