22 Aralık 2014 Pazartesi

Çocuğum Yemek Yemiyor? - 1

Oğlumun çok büyük bir yeme sorunu yok. Ama pekçok anne gibi ben de çocuğumu kendim yediriyorum. Karşıma oturtup hadi yemeğini yiyelim de olmuyor. Genelde bir kitap okuyorum, kitap olmazsa ilgileneceği bir oyun kuruyorum, oyun esnasında yediriyorum, hiçbiri olmazsa dışarı çıkarıyorum. Bu arada yemeyecekse bunların hepsini yapsanız da yemiyor. Ama dışarı çıkardığım zamanlarda hiç yemediği olmadı, az veya çok yer. Bazen de hiç sebze yemeği yemez. Bir süre sonra meyve veya bulgur pilavı gibi bir şey yer. Bir de hiçbir zaman çok fazla yemek sunmadım. Oğlum şimdi 2,5 yaşında. Olur da yerse diye tabağa en fazla 5 yemek kaşığı koyarım, 2 yemek kaşık yemişse yeterlidir benim için. Laura A. Jana ve Jennifer Shu tarafından yazılıp Cengizhan Elmas tarafından çevrilen “Yemek Savaşları” kitabında çocuk kaç yaşındaysa o kadar yemek kaşığı yemek verin, günlük değil haftalık olarak ne yediğine bakın ve sebzeleri yeşil, turuncu ve beyaz diye ayırarak her renk grubundan yedirmeye çalışın diyordu. Ben renk grubundan çok baklagiller ve diğer sebzeler olarak ayırım yapıyorum. Oğlum baklagilleri yemek konusunda daha hevesli.

Çocuğun kendi başına yemek yemesi için ek gıdalara (katı gıda) başlandığı ilk andan itibaren çocuğa oyunla yemek yedirmemek gerekiyor. Genellikle o dönemde çocuk anneyi emdiği için aç kalması gibi bir sorun olmayacaktır. Yemiyorsa da ısrar etmemek gerekiyor. Ben evdeyken oğluma yemek yedirirken oyun yaptırmıyordum. Önüne oyuncak ve haşlanmış sebzelerden koyuyordum. Ama yesin diye oyunlar yapmıyordum. Ancak, işe başladıktan sonra bakıcı oyunsuz çocuk yer mi deyip oyun yapmaya başlayınca ipin ucu kaçtı. Bilirsiniz bizim kültürde çocuk yemediyse bir seferberlik başlar. Ne yapıp edilip çocuk yedirilir. Ben de nasılsa kreşe başlayınca kendi başına yemeye alışacaktır deyip çok umursamıyorum. Ama bugünlerde kişiliğini ortaya koyma çabasında, o yüzden bu şekilde yedirmeye son versem iyi olacak diye düşünüyorum.

Bu arada dikkat ettiniz mi bilmem, önceki paragrafta katı gıda yerine ek gıda yazdım. Zira doğrusu bu. İlk bir yıl halen ana besin kaynağı anne sütü olması gerekirken, bizde il bir yılda ek gıdalar ana besin kaynağı, anne sütü de tamamlayıcı gibi kullanılır. Doktorlar da bu şekilde yönlendirir. O dönemde ben de ilk 8 ay ana besin kaynağı olarak anne sütü verdim. Ama doktorumuz biraz ısrar edince oranı yarı yarıya olarak ayarladım. Ek gıdalara başlamanın nedeni, çocuğun başka besin kaynaklarına alışmasını sağlamak ve anne sütü emerken alerji ve çölyak riski daha az olacağı için bebeği bu tür risklerden korumaktır. Ek gıdalar da blendırdan geçirilerek değil, çatalla ezilerek bebeğe sunulur. Çoğunluğu sudan oluşan çorbalar yerine sebze püreleri verilir. Zira midesi çok küçük olduğu için 2 kaşık çoğunluğu su olan çorba yerine 1 kaşık sebze püresi çok daha vitaminlidir. Ayrıca, bir yaşından önce bazı alerjik besinlerin verilmesi kesinlikle önerilmez. Mesela balık alerjik bir yiyecek olmasına ve bir yaşından sonra başlanılması önerilmesine rağmen, doktorumun önerisiyle ben 9. ayda somon balığı yedirmeye başladım. Alerjik bir reaksiyon gelişmedi çok şükür. Ama risk almaya ne gerek var! Norveç Astım ve Alerji Derneği tarafından hazırlanan gıda alerjisine ilişkin Türkçe bir kitapçık var. Hangi besinlerin alerjik olduğunu göstermesi bakımından okumakta fayda var diye düşünüyorum. Bu bağlantıdan ulaşılabilir.

Hafta sonu çok güzel bir kitap okudum. Carlos González’e ait “Çocuğum Yemek Yemiyor” kitabı. Yazarın adı Türkiye'de pekçok yerde Carlos Gonzales olarak yanlış yazılmış. Keşke daha önce okusaydım diye düşündüm. Ama hiçbir zaman okumak için geç kalınmış bir kitap değil.  Bazı önerileri bizim toplumda ne derece kabul görür bilemiyorum. Örneğin, ülkemizde yoğurt bebeğe ilk tattırılan besinlerdendir. Türkiye’de inek sütünün alerji yapması nedeniyle bir yaşından sonra çocuklara verilmesi öneriliyor. Sadece inek sütü alerjisi teşhisi konulunca bebeğe sütten yapılan yoğurt, peynir gibi diğer ürünler de yedirilmiyor. Bebek anne sütü alıyorsa, anne süt ve süt ürünlerini yemiyor. Bu nedenle Gonzalez, yoğurt, peynir gibi süt ürünlerinin de çocuğa inek sütü gibi bir yaşından sonra verilmesini öneriyor.


Bundan sonraki iki yazımda Carlos González’in “Çocuğum Yemek Yemiyor” kitabından öğrendiklerimden bahsedeceğim. 

Sağlıcakla kalın...

İlgili Yazılar:



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder