22 Ocak 2015 Perşembe

Çocuklarla Konuşurken Eylem Dili Kullanmak, Davranışa Odaklanmak Gerekiyor

Adem Güneş, takip ettiğim yazarlardan bir tanesidir. Kitaplarının hemen hepsini okudum. Aksiyon'daki yazılarına da ara ara bakıyorum. Bu aralar okulda eğitim nasıl olmalı konusunda yazıyor. Aksiyon'da yer alan Edinerek Öğrenmede Eylem Dili Kullanmak başlıklı yazısında çocukla nasıl konuşmak gerektiği konusunu örnek vererek anlatmış. Son dönemde insanlarla iletişimde "sen dili" yerine "ben dili"nin kullanılması tavsiye ediliyor. Bir davranış karşında "sen yanlış yapıyorsun" yerine ne hissettiğimizi, mesela "üzüldüm" dememiz gerektiği ve bu dilin kişinin bizimle empati kurmasını kolaylaştıracağı belirtiliyor. Ancak, Adem Güneş çocukla konuşurken "sen dili"nin çocukta suçluluk duygusu yarattığını, "ben dili"nin ise çocuğun kendisi gibi olmak yerine ben dilini kullanan yetişkin gibi olmaya çalışmasına, yani başkalarına göre hareket etmesine neden olacağını belirtiyor. Bu nedenle, çocukla konuşurken çocuğun yaptığı davranışa odaklanmalıyız. "Bu davranış doğru değil" demeliyiz.

Bu konuda  okuduğum en iyi kitap A. Kadir Özer'in Serap Özer ile birlikte yazdığı "Çocuklar Bizden Biz Çocuklardan Öğrenirken" kitabıdır. Çocukla konuşurken, çocuğun doğrudan şahsına yönelik sözler yerine davranışa odaklanan sözlerin kullanılması gerektiğini ifade ediyor. İnce bir kitap, ancak başlangıç bölümü çok akıcı olmayabilir. Her cümleyi iyice anlayarak okumak gerekiyor. Sonra giderek akıcılaşıyor. Ama benim çok faydalandığım bir kitap oldu. Bu kitabı okuduğumdan beri oğlumla konuşurken bol bol "Bu hiç hoş bir davranış değil" diyorum. O da bir daha yapıyor, bakalım aynı fikirde miyim diye test ediyor :) 

Görüşmek üzere...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder